פלאפל

תסתלקו מפה!

תמיד צריך לזכור שקיצונים לא באמת מתווים את הדרך.  הם רק מסמנים את אופציית הקצה . ציור: לי-אור עצמון פרואין

כבכל יום שישי גם השבוע ביקרתי בפלאפל התימני בשכונת הבוכרים בירושלים ואף הצלחתי לגרום לבתי להתלוות אליי. כרסמתי לאיטי זלביה, שזהו עניין שפחות חביב על קרדיולוגים, אבל הוא האושר בהתגלמותו והאזנתי בעניין לרכילות ולפרשנות הפוליטית שמסביב, כשלפתע נכנסו לחנות הקטנה קצין וקצינה צעירים במדים ואחריהם קבוצה די גדולה של חיילות וחיילים ‏בחיל התותחנים, שבאו לעשות שבת סוף שבוע בירושלים. בחנות יש מקום אולי לחמישה אז הם עמדו בשורה והתחילו לשגר הזמנות ודניאל, המוכר החרוץ רשם מהר וזכר את הכל והתחיל להנפיק במהירות שיא מנה אחרי מנה. לרגע חלפה במוחי מחשבה טהורה לשלם עבורם ואני מוכרח להודות שהתחלתי חרש לספור ראשים כדי לדעת בכמה יסתכם הנזק, עוד אני מתקמצן ומחשב, נכנס לחנות איש אחד, שלף 600 שקל, הניח על הדלפק ואמר: קח כמה שצריך. אם ישאר עודף אני אעבור ואקח אותו. והחיילים סירבו והוא התווכח והכל היה חם ונעים.

ואז שמעתי את הצעקה הראשונה. יצאתי החוצה, החיילים התגודדו בסמטה הצרה, אכלו וצחקו, סביבם היו עוברים ושבים, שניים מהם גם קשרו איתם שיחה וממול עמדה חבורת נערים, בני היישוב הישן שמתגוררים בשכונה ובשכונות הסמוכות ואחד מהם, נער כבן 15 עמד וצעק בקול רם: תסתלקו מכאן! תסתלקו מכאן! ואז הוא הוסיף: חרדקים! ‏אחד שלידו הצטרף והתחיל גם הוא לצעוק. ומה שקרה אז, כצפוי, זה שאנשים רבים חרדים או פחות חרדים ואני בתוכם, ניגשו אל הנערים וניסו להסות אותם בגערה, בנזיפה ובצעקה. נו אמרתי לבחור ביידיש. זה לא יפה לדבר ככה. אבל הוא המשיך וגם טרח לצעוק ״חרדקים״, שזה ראשי תיבות חרדים קלי דעת, מין כינוי קנאי מטופש שהמציאו הקנאים לחרדים שמתגייסים ושלא ממש תפס. וזה לא היה כל כך רלוונטי, מפני שהחיילים לא היו חרדים. הם היו אורחים. חיילים מכל הארץ שבאו לשבות בירושלים.

אני טורח לספר את הסיפור במדויק על כל פרטיו כי הוא מאוד מאוד חשוב. כבר מזהיר, שאין בסוף שורה תחתונה יש רק הרבה הרבה כאב ותסכול וכמה הערות לסדר. אבל ביום שישי האחרון זכיתי וקיבלתי לפרצוף את התמונה המלאה של טירוף המחלוקת הישראלית בקיץ הזה. נחזור לרחוב. החיילים עומדים ואוכלים, הנערים צועקים ואנחנו צועקים עליהם. בשוליים אפילו התפתח שיח קטן. קנאים אחדים, שלא צעקו, נכנסו בשיחה איתי ועם אחדים מהחיילים. פתאום נוצרה תמונה סוריאליסטית: בתוך 10 מטרים רבעים שני ילדים צועקים בגסות במבטא יידישי כבד ובצורה מגוחכת מעט, הרבה חרדים מתווכחים איתם ומנסים להסות אותם וכולם אוכלים פלאפל עם חילבה בתוך זלביה.

פתאום נשמעה סירנה. עזה מאוד. סירנה של ניידת משטרה בסמטת צרה בין בניינים היא דבר מפחיד. ניידת גדולה עמדה בפתח הסמטה, חסמה את התנועה, שלושה שוטרים חמושים יצאו ממנה מאחוריה הגיח אופנוע משטרתי ומפקד הכוח קרא במערכת הכריזה בקול רם אדיר: כל החיילים לפה. ואז חזר ואמר: לעזוב הכל ולהגיע מייד לפה. ואז מבעד לשני הילדים שצועקים וקבוצת האזרחים נוטפי הטחינה שצוחקים עליהם וקצת מתעמתים איתם, נכנס הכוח החמוש ו״חילץ״ את חיילי היחידה החוצה אל נתיב מילוט. וצריך לומר שברגע שהניידת הגיעה התחיל באמת בלאגן ברחוב. הגיעו מלא משועממים שלא ראו מה היה והתחילו לצעוק למה אתם עוצרים חרדים? למה באכזריות? אחד עמד וצעק: לקפלן לא הגעתם! ואני חשבתי שאני מת מצחוק. כי לא רק שהשוטרים לא עצרו אף אחד ולא פנו לשום מפגין, למרות שהטקסטים שלהם היו תוקפנים ממש, הם בכלל באו לשם כדי ״לחלץ״ את החיילים, שבכל לא נזקקו לשום חילוץ ולא ביקשו שום עזרה. הם רק רצו לאכול פלאפל. הרחש ברחוב המשיך. אני ניסיתי, חצי בוכה חצי צוחק, לדבר עם אנשים וכל מה ששמעתי גרם לי ליאוש עד כדי בכי אמיתי. פתאום בא איש אחד שנראה נורמלי לחלוטין ושואל אותי וכאב אז למה הם קרעו את המכנסיים? הוא התכוון לאיזה אירוע שהיה כמה ימים קודם לכן, באיזו הפגנה ואז דווח על שוטרים שקרעו מכנסיים של איזה בחור חרדי. ״הם״, אתם מבינים? החיילים המסכנים האלה מהפלאפל קרעו מכנסיים. הכל זה הם ועל מה בכלל הויכוח? את מי הוא תוקף? ובאמת שהיתה לו ארשת כאב על הפנים. ואז הניידת עזבה והשקט שב  לשרור ברחוב הקטן.

‏כבר שבוע שהתמונה הזאת לא יוצאת לי מהראש. היא מתסכלת עד כאב פיזי ממש. כאמור, אין לי מסקנות, רק קביעת ביניים אחת: הפתרון ההוא לא היה פתרון טוב. ניידת המשטרה הייתה מיותרת לחלוטין. די ברור מה היה קורה אם היא לא הייתה באה לשם. זה היה נפתר אורגנית. הנערים היו ממשיכים לצעוק את צעקותיהם, רוב הציבור שהיה במקום היה ממשיך לנסות להסות אותם ומקיף את החיילים בטבעת של אהבה, כולם היו באים על סיפוקם והולכים הביתה בשלום. והילדים המשועממים האלה, שחונכו לצעוק על אנשים ברחובות מבלי שהם אפילו יודעים מי הם, היו מחכים להזדמנות הבאה לצעוק. זה מה שהם ואבותיהם עושים כבר הרבה שנים ואנו הירושלמים כבר הורגלנו לכך. תמיד צריך לזכור שקיצונים לא באמת מתווים את הדרך.  הם רק מסמנים את אופציית הקצה ‏שבצוק העתים מאומצת גם על ידי מתונים רבים שנדחקים אליה מבלי שהם רוצים באמת לאמץ אותה. והתפקיד העיקרי הכי גדול של ההנהגה ושל הציבור, זה לעשות הכל, הכל אבל הכל, כדי להעמיד הבדל ברור ולבצע הפרדה מוחלטת בין הקיצונים ובין הרוב המתון. וכשניידת משטרה באה ו״מחלצת״ חיילים מידיו של הרוב המתון – היא הופכת אותו בעצם לקיצוני. וזה דבר חמור מאוד.

אפשר לדבר על זה עוד הרבה אבל מה שהכי חמור בעיניי זה שהחיילות והחיילים המתוקים האלה היו צריכים להפסיק את הפלאפל באמצע. לו יכולתי הייתי נוסע אליהם עכשיו, עם קערה מלאה בצק וכמה גלונים שמן ועומד ומכין להם כמה מאות חתיכות ומבקש מהם סליחה ומחילה.

רוצה לשתף את הפוסט הזה?
קובי אריאלי

סטנדאפיסט, מרצה, שחקן ואיש תרבות. נולד בירושלים ובוגר החינוך החרדי. כותב מדור שבועי קבוע ב"ישראל היום", מגיש בגלי צה"ל ויוצר ומגיש תכניות תרבות, פנאי וסגנון חיים בערוץ 24.

עוד כתבות