שפה

מילים מילים

אני מבקש להתוודות על דבר מה: כשמשתמשים לידי במילה רנדומלי זה מעצבן אותי. למה בעצם? ציור: לי-אור עצמון פרואין

‏אני מבקש להתוודות על דבר מה: כשמשתמשים לידי במילה רנדומלי זה מעצבן אותי. יתרה מזו: כשאני עצמי משתמש מהמילה רנדומלי, זה מעצבן אותי. האמת היא שהמילה המדוייקת איננה מעצבן אלא מלחיץ אולי אפילו מטיל קצת אימה.

‏פעם, כלומר, לפני דקה וחצי בערך לא היתה רנדומלי בעולם. המילה הייתה קיימת אבל לא ההטייה העברית ובוודאי שלא השימוש. איך שהוא העולם הסתדר די יפה גם בלי המילה הזו ואגב, אני לא ממש רואה איך הוא מסתדר הרבה יותר טוב עם המילה הזאת.

‏רנדומלי פירושה אקראי, או סתמי, או בלתי מאופיין. בהחלט מילה שימושית, אבל לא כזו שאי אפשר בלעדיה. יתרה מזו: לא רק שהיא לא באה לדייק מונח שימושי ולהפוך אותו לשמיש יותר, היא מיותרת גם בגרסת הבסיס שלה. אני לא ממש זוכר שהייתי משתמש כל כך הרבה באקראי או בסתמי לפני הופעתה המטרידה. רנדומלי היא מילה מיותרת לחלוטין ליטרלי. מיותרת. פיזית.

‏והנה לפניכם משפט שלפני חמש שנים לא היה קיים. אם הייתם אומרים לפני חמש שנים: ״המילה הזאת מיותרת לחלוטין, ליטרלי מיותרת, פיזית״, היו שולחים אתכם לבקש עזרה. היום זה משפט תקני לחלוטין.

‏במשחק ששיחקתי עם עוקביי  בפייסבוק השבוע, ביקשתי דוגמאות למילים חדשות שמעצבנות. את המקום הראשון תפסה ליטרלי. זה נכון מאוד, למרות שאני מתעקש שהמקום הראשון שייך דווקא לרנדומלי המשוקצת, בדיוק מהסיבה שמניתי לעיל: ליטרלי אומרת משהו. נותנת הדגשה ומספקת תוספת מנגינה למשפט, תוספת שמחדדת מסר. רנדומלי סתם שם. אין בה שום צורך מלבד הצורך אופנתי להשתמש בה, על כן צעירים תוקעים אותה בלי שום קשר, גם במקומות לא הגיוניים. הרשימה שם הייתה ארוכה ומגוונת היא גלשה לביטויים מעולמות המדע ומדעי המחשב כמו חד ערכי המגעילה, עבור לתרגומים די מיותרים באנגלית כמו ״לקחת״, ״לכסות״, ״לעשות שכל״ וכלה בביטויים שמעצבנים רבים מגולשי הנרגנים כמו חד משמעית וחבריה. אני ממש לא חושב שכל הביקורת הזאת צודקת. אפשר להעמיד כלל די ברור בנושא הזה. שפה מעצם טיבה היא דבר דינמי ומתפתח וחדירה של מילים חדשות היא אושר אמיתי. ממש אושר אמיתי. לא כל שכן ביטויים. תחשבו על ״פחות״ הנפלאה. כמה יפה היא. איך היא מצליחה להכניס אירוניה אינטליגנטית ומחוייכת אל תוך שפה אפורה של יום יום. מישהו כתב שם נגד הפתיח הרשתי המצוי ברשת: לא בלתי מעניין. הוא ממש טועה. הביטוי המסורבל הזה, שהחל כבדיחה טהורה וקצת תפס (לא באמת) הוא מוצלח, מצחיק ושווה. הוא  משהו שאין שום דרך להגדיר אותו חוץ מאשר: מדויק אופס! עשרות משתתפים הביאו כדוגמה את ״מדוייק״ על הטיותיו, והם כמובן טועים לחלוטין. מדוייק היא מילה מדוייקת ממש לתיאור הדבר החמקמק ההוא, שאין שום דרך לתאר אותו מלבד במילה מדוייק. נכון ששימוש יתר בהגדרה הופך אותה לנדושה ונמאסת, אבל זה לא אומר שהיא לא נכונה ומדוייקת.

נחזור לרנדומלי. למה היא הופכת אותי ועוד הרבה אחרים לחולים? אוקיי, נגיד שהיא לא ממש נחוצה. מאיפה העצבים? האימה?

אני דווקא מבין את זה היטב. לפני הכל זה הסיפור הגילאי. מהירות החדירה של מילים חדשות לשפה היא דבר מלחיץ. כי היא מטילה על אנשים כמוני את המשימה להיות כל הזמן בעניינים כדי שלא להישאר מאחור ולאבד את היכולת לתקשר עם הסביבה. כבר היום סיגלתי לעצמי את יכולת העל להציץ תוך כדי שיחה במכשיר ולבדוק את משמעותה של מילה המושמעת בשיחה. זה מורכב, כי תוך כדי אני צריך להיזהר גם שהפנס לא יידלק בטעות וכו׳.

אבל זה לא רק זה. הסיפור האמיתי הוא האימה הפשוטה, הקמאית מפני חרבה האכזרית של האופנה. זו שמחייבת אותנו בבחירות הנובעות מצו סביבתי. זה נכון לגבי נעלי נוחות, לגבי עיצוב הבית, לגבי בחירה באמצעי תחבורה, טעם באוכל ולגבי בחירה במילה או בביטוי. וכן. זה נכון כמובן גם לגבי אמונות ודעות, עמדות פוליטיות ותפיסות. ומה שמפחיד זו הידיעה שיש אוטומטיות ואופנתיות במרחבים גבוהים וחשובים ומשפיעים כמו רוח זמן ודעות ופוליטיקה. וכשאנו, גם בעלי המודעות שבינינו, משגיחים בכך שאנו רוכשים נעליים מדגם מסויים בגלל שיש סביבן הייפ וכולם רוכשים אותן, אנחנו שמים לעצמנו כוכבית קטנה ומבינים שאולי זו פעולה לא חכמה אבל אנחנו מסבירים לעצמנו שהנעליים באמת נוחות כמו ענן וסולחים לעצמנו. וגם אומרים: כולה נעליים. כך גם לגבי מעילי רוח, הזמנת ראמן במסעדה ב140 ש״ח, ריצת בוקר, לגימת מאצ׳ה, השתתפות בריטריטים לרוב.

כשזה חודר למרחב האישי הקדוש, הרם והנישא של מילים ושפה ותקשורת, זה נעשה פולשני ושתלטני מידי וזה מתחיל להזכיר לנו שהעולם מנוהל במידה רבה בידיים הגסות של אופנות המון,

וזה דבר שמצליח לעשות, לי לפחות, רע מאוד על הלב. כי אם האופנה הצליחה להכניס לי, ממש לתוך הפה מילה שלא היתה שם קודם לכן, היא כבר יכולה לדחוף לי הכל. ממש כל מה שהיא תרצה. ומה שעוד יותר מחזק את זה היא העובדה שהמילה הזו מיותרת לחלוטין. ממש סתם מילה. סתמית, אקראית, רנדומלית.

רוצה לשתף את הפוסט הזה?
קובי אריאלי

סטנדאפיסט, מרצה, שחקן ואיש תרבות. נולד בירושלים ובוגר החינוך החרדי. כותב מדור שבועי קבוע ב"ישראל היום", מגיש בגלי צה"ל ויוצר ומגיש תכניות תרבות, פנאי וסגנון חיים בערוץ 24.

עוד כתבות

מתי כספי

הבדיחה על פי מתי

חוזר הסיפור

סיפור חוזר